Nordic
Walking łączy w sobie ruch na świeżym powietrzu, spotkania i rozmowy z ludźmi
(którzy dzięki regularności spotkań stają się sobie coraz bardziej bliscy) oraz
podziwianie przyrody zmieniającej się wraz z porą roku i pogodą. Jak jednak
urozmaicić zajęcia? Dobrym pomysłem jest wyznaczenie nowych tras treningów:
·
Ruszamy
z tego samego punktu spotkań lub ruszamy z innego, wcześniej umówionego miejsca
·
Zmieniamy
trasę podczas regularnych zajęć lub umawiamy się na zajęcia dodatkowe
·
Trening
trwa tyle co zwykle lub jest dłuższy/krótszy.
Osoba prowadząca grupę MUSI znać dokładnie trasę czyli wcześniej ją wyznaczyć i sprawdzić czy jest odpowiednia na daną porę roku. Często zdarza się, że trasą nie można przejść ponieważ np.: część szlaku została zalana, prowadzona jest wycinka drzew lub teren został ogrodzony. Nie wystarczy po prosu dobrze znać miejsce – trzeba wiedzieć dokładnie w którą ścieżkę skręcić i robić to bez zastanowienia i wątpliwości. Jeśli kończymy i zaczynamy w tym samym punkcie należy unikać poczucia „kręcenia się w kółko”.
Osoba
prowadząca musi znać czas przejścia i uprzedzić o tym uczestników. Jeśli
trening jest dłuższy niż zazwyczaj wszyscy powinni o tym wiedzieć. Osoby chętne
mogą zawsze wziąć dodatkową wodę lub prowiant.
Ja, jako instruktor, prowadzący swoją grupę w terenie wiejskim:
·
Analizuję
drogi rozchodzące się promieniście od miejsca spotkań, żeby w pełni wykorzystać
różnorodność,
·
Łączę
poszczególne fragmenty tras w ciekawy sposób dzięki czemu uczestnicy są
zaciekawieni i czasem „nie wiedzą gdzie są”,
·
Znajduję
ciekawostki przyrodnicze charakterystyczne dla danej pory roku i koło nich
przechodzę, np.: kwitnące kosaćce na leśnych mokradłach, kwitnące drzewa
owocowe itp. Zwracam na nie uwagę podczas marszu,
·
Dostosowuję
się do pogody i warunków czyli unikam podmokłych miejsc po deszczu, całkowicie
otwartych terenów w czasie upałów, zakrzaczonych odcinków pełnych komarów itp.,
·
Analizuję
mapę okolicy przygotowując „treningi wyjazdowe” i później sprawdzam jak te
miejsca wyglądają w rzeczywistości,
·
Zwracam
uwagę na ciekawe i potencjalne miejsca w okolicy, kiedy jadę samochodem lub
rowerem a później wracam do nich przygotowując nową trasę,
·
Wykorzystuję
potencjał okolicy np.: sąsiedztwo miast-ogrodów, założenia parkowe, aleje
zabytkowe, rezerwaty przyrody, parki ćwiczeń z przyrządami na dworze, bliskość
parku krajobrazowego, rzeki oraz sadów.
Dzięki temu
prowadzenie zajęć jest dla mnie niezwykłą mobilizacją wyzwalającą kreatywność,
okazją do szczegółowego poznania okolicy i poszerzenia swojej wiedzy a przede
wszystkim wielką przyjemnością i zabawą dla wszystkich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz