slow life

sobota, 21 maja 2016

Mój ranking najlepszych audiobooków dla dzieci

ranking audiobooków dla dzieci, slow life, blog

Zbliża się czas wakacji, podróży z dziećmi. Jak powszechnie wiadomo – dziecko znudzone to dziecko złe, marudne i męczące. Najprościej jest dać naszej pociesze do oglądania film w zestawie ze słuchawkami i mieć święty spokój, ale… to taki banał, że nie ma co o tym pisać. Dlatego chciałabym podać jakąś alternatywę czyli mój (= mamy 8-letniego chłopca) ranking najlepszych audiobooków dla dzieci (i tak naprawdę dla całej rodziny).

Nie mamy telewizora - żyjemy trochę alternatywnie; poza tym jesteśmy fanami dobrej literatury (która ma to do siebie, że jest po prostu dobra i ponadczasowa a nie: dziecięca czy dla dorosłych) a więc pięknego języka, wartościowych treści i humoru.
Nasz syn ma od czasu do czasu telewizor u Dziadków, ogląda u nas w domu fajne filmy, chodzi często do kina - więc niczego mu nie brakuje pod względem wizualnym; dodatkowo, oprócz tego, ma swój świat audiobooków czyli mistrzowskiej literatury pobudzającej wyobraźnię, wzbogacającej język i często przezabawnej.

Zaczęło się wszystko od BAJEK GRAJEK czyli muzycznych słuchowisk dla małych (przedszkolnych) dzieci. Maluchy je uwielbiają – śpiewają, przeżywają, wybierają swoje ulubione, które słuchają po kilkanaście razy. Ja oczywiście też mam swoje ulubione i swoje… powiedzmy, mniej lubiane. No i też uwielbiam sobie pośpiewać.
U nas, kilka lat temu, zaczęło się od Kubusia Puchatka  - teraz jesteśmy właścicielami pokaźnych rozmiarów kolekcji, która podczas Zimowych Wielkich Porządków została  spakowana do dwóch kartonowych pudełek i trafiła do poczekalni (będzie w przyszłości dla rocznej teraz Maliny).

Później przyszedł czas na wyższy poziom wtajemniczenia. Mój mąż zawsze był mistrzem w wyszukiwaniu audiobooków, jest na bieżąco w tym, co dzieje się na rynku wydawniczym i praktycznie wszystko co wybiera jest dobre. Zamawiamy w taniej księgarni Internetowej Bonito.

Podaję teraz swój ranking audiobooków, na które warto zwrócić uwagę (moje ulubione pozycje pogrubiłam) i do niektórych dodałam swój osobisty komentarz.
Myślę, że nie ma w nich podziału na dziewczęce i chłopięce, nasycone są wartościami, które chcielibyśmy przekazać swoim dzieciom:

1.     Seria Muminków – wiadomo, że Muminki albo się kocha, albo się ich nie cierpi. Ja i mój syn jesteśmy ich fanami – dzięki nagraniom poznałam wszystkie ich części BARDZO DOKŁADNIE.
2.     Seria o Rumcajsie czyli: Rumcajs, Cypisek i Hanka. Niezwykle lubię postać Hanki czyli kobiety pewnej siebie, wiedzącej czego chce i walczącej o swoje.
3.     Wszystkie książki Grzegorz Kasdepke to hity a więc i wszystkie audiobooki są godne polecenia. Potrzeba czasu, żeby zapoznać się ze wszystkim.
4.     Abecelki i duch Bursztynowego Domu – świetne dla dzieci idących do pierwszej klasy. Ciepła opowiastka.
5.     Joanna Olech to moja ulubiona pisarka dziecięca i młodzieżowa - do tej pory przesłuchaliśmy ksiażki: Dynastia Miziołków (mój absolutny hit), Gdzie diabeł mówi do usług oraz Tarantull, Klops i Herkules (młodzieżowa) – wszystko jest znakomite i dla całej rodziny a przy Dynastii Miziołków pękam ze śmiechu.
6.     Audiobooki z wydawnictwa Jungoffska to już klasyka. Nam jeszcze nie wszystko udało się przesłuchać. Jednak oprócz serii Przygód Pipi Pończoszanki i Dzieci z Bulerbyn warto zwrócić uwagę na pozycje: Emil i detektywi, Latająca klasa, 35 maj oraz  Mania czy Ania. Nie jestem natomiast w stanie przebrnąć przez Bracia Lwie Serce. Ciekawe jaka pozycja będzie następna. 
7.      Seria o Okropnym Maciusiu samo życie choć w bardzo zabawnej wersji katastroficznej.
8.     Kocie Historie. Trylogia – śmieszna, kocia i rewelacyjnie czytana z genialnymi, trochę abstrakcyjnymi dialogami.
9.     Bractwo Srebrnej Łyżeczki – mniej znana pozycja, ale bardzo ciekawa.
10. Duch Starej Kamienicy – ciepła, spokojna opowieść.
11. Dziadek i niedźwiadek  czy Afryka Kazika – dla całej rodziny, książki oparte na faktach z których można się naprawdę wiele dowiedzieć.
12.  Przygody Kota Filemona – dla młodszych dzieci, klasyk.
13.  Seria o Narni – dla wszystkich, pełna wartości, wciągająca i przygodowa.
14.  Seria o Rico i Oskarze (mój hit) – dla całej rodziny, niesztampowa, mądra, wciągająca, w mistrzowskiej aranżacji Artura Barcisia.
15. Słuchowiska: Kajko i Kokosz. Szkoła Latania oraz Ryjówka Przeznaczenia wydawnictwa SOUND TROPEZ STUDIOS. Rewelacyjna aranżacja! Dla całej rodziny.
16. Seria o Piracie Rabarbarze – dowcip, mądrość, pomysłowość.

audiobooki dla dzieci, slow life, blog

Poza tym warto pamiętać, że płyty CD w rękach dziecka to nie najbardziej trwały nośnik – warto więc od razu nową płytę przerobić na MP3. Z pożyczaniem też jest raczej kiepsko – niby wszyscy wszystko mają, ale jak się w praktyce okazuje: nic później nie działa.

audiobooki dla dzieci, polecane, slow life, blog

Proszę o podawanie swoich propozycji. Może coś dla starszych dzieci, albo dla dorosłych?

audiobooki dla dzieci, polecane, slow life, blog

Udało mi się również przesłuchać dawne szkolne lektury z dawnych czasów: Szatan z siódmej klasyW 80 dni dookoła świata i  Ten obcy – niesamowite wrażenie wrócić do tych książek po latach…


I jeszcze jedno: audiobooki są do wielokrotnego użytku - dzieci po nasyceniu treścią, odłożeniu, lubią wrócić do nich po jakimś czasie.

4 komentarze:

  1. W wydawnictwie JUNGOFFSKA ukazały się właśnie 2 nowe pozycje: Rasmus i włóczęga oraz Detektyw Blomkvist. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje dzieciaki bardzo często słuchają audiobooków, ale przez głośnik i właśnie na stronie https://www.oleole.pl/glosniki-przenosne,_Omega.bhtml znalazłem świetne głośniki w nowoczesnej odsłonie. Świetne są również pod tym względem, że są przenośne, więc spokojnie można wykorzystać je sobie w każdym dowolnym miejscu.

    OdpowiedzUsuń